Świadomy oddech: droga do spokoju emocjonalnego - Mamywsieci.pl
Teraz czytasz...
Świadomy oddech – narzędzie, które pomaga dzieciom radzić sobie z emocjami

Planer na Dobry Rok

Świadomy oddech – narzędzie, które pomaga dzieciom radzić sobie z emocjami

dziewczynka siedzi z zamkniętymi oczami i ćwiczy uważny oddech

Oddech towarzyszy nam codziennie, a jednak rzadko zdajemy sobie sprawę, jak bardzo na nas wpływa. Zapytałam o to Jowitę Wowczak, autorkę książki „Na ratunek emocjom. Kosmos i Kajo”. To właśnie od niej dowiedziałam się, że świadomy oddech może być kotwicą w chaosie uczuć, przełącznikiem pozwalającym przejść ze stresu do spokoju, a także językiem, dzięki któremu ciało uczy się rozumieć emocje. To podróż, która pomaga dzieciom i dorosłym odnaleźć równowagę i kontakt ze sobą.

Oddech, który uspokaja ciało i umysł

Oddech wydaje się czymś naturalnym, ale rzadko mówi się o nim w kontekście regulowania emocji.

Jowita Wowczak*: Oddech faktycznie jest czymś oczywistym, automatycznym. Coraz częściej jednak mówi się o tym, że odgrywa też ważną rolę w regulowaniu emocji. Pomaga nie tylko uspokoić się w trudnej chwili, ale też poprawia koncentrację i pozwala wrócić do „tu i teraz”.

Gdy kierujemy uwagę na oddech, nasz umysł ma punkt odniesienia – coś, co zakotwicza nas w teraźniejszości. To samo w sobie już obniża poziom stresu, bo przestajemy tkwić myślami w przeszłości lub martwić się przyszłością.

Oddech jest jak przełącznik naszego układu nerwowego. Pomaga przejść z trybu pobudzenia (czyli działania układu współczulnego) w tryb odprężenia, za który odpowiada układ przywspółczulny. Wtedy ciało się rozluźnia, a my czujemy spokój.

→ Sprawdź, jak technologia wpływa na koncentrację

W książce „Na ratunek emocjom. Kosmos i Kajo” pojawia się „oddech rakiety”. Na czym polega?

To proste ćwiczenie, które pomaga dzieciom obniżyć napięcie, uspokoić emocje, m.in. złość, lęk czy strach, i odzyskać równowagę. Emocje to przecież język ciała, a dzięki pracy z oddechem możemy ten język lepiej zrozumieć i świadomie regulować.

Okładka książki "Na ratunek emocjom. Kosmos i Kajo". Jowita Wowczak, Katarzyna Kowalska-Bębas
Książka „Na ratunek emocjom. Kosmos i Kajo” Jowity Wowczak i Katarzyny Kowalskiej-Bębas pomaga dzieciom ukoić stres, wzmocnić relacje i zbudować odporność psychiczną.

Oddech, który uspokaja. Jak pomóc dziecku oddychać prawidłowo?

Jak rozpoznać, że dziecko oddycha prawidłowo? I jak my, dorośli, możemy się tego nauczyć?

To bardzo ważne pytanie, bo prawidłowy oddech ma ogromne znaczenie nie tylko dla regulacji emocji, ale też dla ogólnego zdrowia i funkcjonowania mózgu. Dobry, zdrowy oddech to przede wszystkim oddech cichy, spokojny i odbywający się przez nos (zarówno przy wdechu, jak i przy wydechu). Nos jest do tego stworzony: filtruje, ogrzewa i nawilża powietrze, a przy okazji pozwala, by oddech był głębszy i bardziej naturalny.

W przypadku dzieci jest to szczególnie ważne, ponieważ oddychanie przez usta może prowadzić do zniekształceń w rozwoju twarzy, a także wpływać na jakość snu i koncentrację.

Rodzice powinni zwrócić uwagę, czy dziecko nie ma ciągle otwartej buzi, zwłaszcza po infekcjach, alergiach czy problemach z migdałkami. To często sygnał, że utrwalił się nieprawidłowy nawyk oddychania. Warto wtedy skonsultować się z pediatrą lub terapeutą oddechowym.

Prawidłowy oddech sprawia, że organizm otrzymuje odpowiednią ilość tlenu, mózg jest lepiej dotleniony, a dziecko staje się spokojniejsze i bardziej skupione. Dlatego uczenie dzieci świadomego, nosowego oddechu to tak naprawdę nauka dbania o własne emocje i samopoczucie, czyli coś, co przyda się im przez całe życie.

→ To ważne: Uważność: dlaczego jest ważna?

A jakie sygnały mogą wskazywać na nieprawidłowy nawyk oddechowy?

Nieprawidłowy oddech to oddech ciężki, głośny. Powietrze jest wdychane i wydychane przez usta. Uwidaczniają się też ruchy klatki piersiowej i barków zamiast przepony. Można tez zauważyć wstrzymywanie oddechu, wzdychanie czy napięcie w górnej części tułowia.

Na szczęście nauka prawidłowego oddechu nie jest procesem długotrwałym, ale wymaga świadomej uwagi w ciągu dnia. Przypominania sobie, by oddychać nosem i głęboko. Pomocne mogą być ćwiczenie uważności oraz proste techniki oddechowe. Jeśli jednak nawyk nieprawidłowego oddychania jest utrwalony lub pojawiają się napięcia mięśniowe, warto skorzystać z pomocy specjalistów – terapeuty oddechowego, laryngologa czy neurologa.

Jowita Wowczak
Jowita Wowczak, archiwum prywatne

Kiedy i jak ćwiczyć techniki oddechowe z dziećmi?

Kiedy najlepiej ćwiczyć techniki oddechowe? Czy są takie momenty w ciągu dnia, które są bardziej sprzyjające?

To zależy od rodzaju oddechu i celu, jaki chcemy osiągnąć. Oddech rakiety, który opisujemy w książce, sprawdza się zarówno rano, gdy mamy jeszcze świeżość i energię, jak i przed snem.

Ważne jest, by najpierw ćwiczyć oddech w neutralnym momencie dnia – kiedy nic trudnego się nie dzieje – tak, aby dziecko (czy dorosły) mogło spokojnie skupić uwagę na wdechu i wydechu. Tylko wtedy, gdy wyćwiczymy kontakt z oddechem w spokoju, będziemy w stanie skorzystać z niego w sytuacjach trudnych czy stresujących.

→ Przeczytaj również: Rodzicielstwo bliskości. Chwilowa moda czy sposób na szczęśliwe dziecko?

Zobacz także
wesoła dziewczynka czyta książkę na wakacje na łące

Jak zachęcić dzieci do codziennego ćwiczenia oddechu?

Dzieci uczą się przede wszystkim przez przykład. Jeśli widzą, że rodzic potrafi w trudnych emocjonalnie sytuacjach zatrzymać się, wykonać spokojny oddech, one same chętniej będą naśladować te zachowania. Możemy zapraszać dziecko do krótkich, wspólnych sesji, np. 3–5 świadomych oddechów przy stole, w samochodzie czy przed snem. Ważne jest, aby ćwiczenia były krótkie, regularne i częste, a nie długie i rzadkie. Przy ćwiczeniu uważności ważna jest częstotliwość powtarzania momentów zatrzymania.

mama i córka na spacerze ćwiczą świadomy oddech

Uważność w klasie: oddech jako narzędzie równowagi i emocji

Czy ćwiczenia oddechowe znajdują zastosowanie w przedszkolach i szkołach?

Tak, zainteresowanie nimi rośnie bardzo szybko. Coraz więcej nauczycieli i pedagogów włącza ćwiczenia oddechowe do zajęć grupowych i indywidualnych. Dzięki temu zaczynamy dostrzegać, że emocje można regulować nie tylko od strony poznawczej czy werbalnej, ale też poprzez ciało. To wspaniałe, bo uczy dzieci kontaktu ze swoimi emocjami w sposób naturalny i praktyczny.

→ Przeczytaj również: ADHD – objawy i sposoby na ich łagodzenie

Skąd wziął się pomysł na serię książek Kosmos i Kajo?

Chcemy wyposażyć dzieci w umiejętności, które staną się dla nich kompasem w świecie pełnym bodźców – umiejętność zatrzymania się, rozumienia emocji i odnajdywania spokoju. Z tej potrzeby narodziła się nasza seria – oparta na projekcie edukacyjnym obecnym w szkołach i przedszkolach w całej Polsce. Książki te łączą świat dzieci i dorosłych, wspierając rozwój emocjonalny i odporność psychiczną najmłodszych.

Książki kierujemy zarówno do dzieci, jak i dorosłych, ponieważ postawa dorosłego jest w tym kontekście bardzo ważna. Dzieci uczą się, obserwując dorosłych, dlatego ważne jest, aby rodzice i nauczyciele sami mieli kontakt ze swoimi emocjami i potrafili wracać do spokoju w trudnych momentach. Taka autentyczność ułatwia dzieciom naukę świadomego oddechu i regulacji emocji.

Dziękuję za rozmowę.

*Jowita Wowczak – konsultantka ds. redukcji stresu, nauczycielka uważności i medytacji, trenerka. Prowadzi warsztaty oparte o uważność, zarządzanie stresem oraz pracę z ciałem, pomaga dzieciom i dorosłym w rozwijaniu odporności i elastyczności psychicznej. Jest współtwórczynią projektów: „Uważność w edukacji. Kosmos i Kajo” oraz  programu dla dorosłych Moc Ciszy.  Autorka licznych książek na temat uważności.

Jak oceniasz ten tekst?
Dobry
0
No, nie wiem
0
Świetny
0
Uwielbiam
0
Zwariowany
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

(c) 2012-2025 Ekomedia