Świadomy oddech: droga do spokoju emocjonalnego - Mamywsieci.pl
Teraz czytasz...
Świadomy oddech – narzędzie, które pomaga dzieciom radzić sobie z emocjami

Planer na Dobry Rok

Świadomy oddech – narzędzie, które pomaga dzieciom radzić sobie z emocjami

dziewczynka siedzi z zamkniętymi oczami i ćwiczy uważny oddech

Oddech towarzyszy nam codziennie, a jednak rzadko zdajemy sobie sprawę, jak bardzo na nas wpływa. Zapytałam o to Jowitę Wowczak, autorkę książki „Na ratunek emocjom. Kosmos i Kajo”. To właśnie od niej dowiedziałam się, że świadomy oddech może być kotwicą w chaosie uczuć, przełącznikiem pozwalającym przejść ze stresu do spokoju, a także językiem, dzięki któremu ciało uczy się rozumieć emocje. To podróż, która pomaga dzieciom i dorosłym odnaleźć równowagę i kontakt ze sobą.

Oddech, który uspokaja ciało i umysł

Oddech wydaje się czymś naturalnym, ale rzadko mówi się o nim w kontekście regulowania emocji.

Jowita Wowczak*: Oddech faktycznie jest czymś oczywistym, automatycznym. Coraz częściej jednak mówi się o tym, że odgrywa też ważną rolę w regulowaniu emocji. Pomaga nie tylko uspokoić się w trudnej chwili, ale też poprawia koncentrację i pozwala wrócić do „tu i teraz”.

Gdy kierujemy uwagę na oddech, nasz umysł ma punkt odniesienia – coś, co zakotwicza nas w teraźniejszości. To samo w sobie już obniża poziom stresu, bo przestajemy tkwić myślami w przeszłości lub martwić się przyszłością.

Oddech jest jak przełącznik naszego układu nerwowego. Pomaga przejść z trybu pobudzenia (czyli działania układu współczulnego) w tryb odprężenia, za który odpowiada układ przywspółczulny. Wtedy ciało się rozluźnia, a my czujemy spokój.

→ Sprawdź, jak technologia wpływa na koncentrację

W książce „Na ratunek emocjom. Kosmos i Kajo” pojawia się „oddech rakiety”. Na czym polega?

To proste ćwiczenie, które pomaga dzieciom obniżyć napięcie, uspokoić emocje, m.in. złość, lęk czy strach, i odzyskać równowagę. Emocje to przecież język ciała, a dzięki pracy z oddechem możemy ten język lepiej zrozumieć i świadomie regulować.

Okładka książki "Na ratunek emocjom. Kosmos i Kajo". Jowita Wowczak, Katarzyna Kowalska-Bębas
Książka „Na ratunek emocjom. Kosmos i Kajo” Jowity Wowczak i Katarzyny Kowalskiej-Bębas pomaga dzieciom ukoić stres, wzmocnić relacje i zbudować odporność psychiczną.

Oddech, który uspokaja. Jak pomóc dziecku oddychać prawidłowo?

Jak rozpoznać, że dziecko oddycha prawidłowo? I jak my, dorośli, możemy się tego nauczyć?

To bardzo ważne pytanie, bo prawidłowy oddech ma ogromne znaczenie nie tylko dla regulacji emocji, ale też dla ogólnego zdrowia i funkcjonowania mózgu. Dobry, zdrowy oddech to przede wszystkim oddech cichy, spokojny i odbywający się przez nos (zarówno przy wdechu, jak i przy wydechu). Nos jest do tego stworzony: filtruje, ogrzewa i nawilża powietrze, a przy okazji pozwala, by oddech był głębszy i bardziej naturalny.

W przypadku dzieci jest to szczególnie ważne, ponieważ oddychanie przez usta może prowadzić do zniekształceń w rozwoju twarzy, a także wpływać na jakość snu i koncentrację.

Rodzice powinni zwrócić uwagę, czy dziecko nie ma ciągle otwartej buzi, zwłaszcza po infekcjach, alergiach czy problemach z migdałkami. To często sygnał, że utrwalił się nieprawidłowy nawyk oddychania. Warto wtedy skonsultować się z pediatrą lub terapeutą oddechowym.

Prawidłowy oddech sprawia, że organizm otrzymuje odpowiednią ilość tlenu, mózg jest lepiej dotleniony, a dziecko staje się spokojniejsze i bardziej skupione. Dlatego uczenie dzieci świadomego, nosowego oddechu to tak naprawdę nauka dbania o własne emocje i samopoczucie, czyli coś, co przyda się im przez całe życie.

→ To ważne: Uważność: dlaczego jest ważna?

A jakie sygnały mogą wskazywać na nieprawidłowy nawyk oddechowy?

Nieprawidłowy oddech to oddech ciężki, głośny. Powietrze jest wdychane i wydychane przez usta. Uwidaczniają się też ruchy klatki piersiowej i barków zamiast przepony. Można tez zauważyć wstrzymywanie oddechu, wzdychanie czy napięcie w górnej części tułowia.

Na szczęście nauka prawidłowego oddechu nie jest procesem długotrwałym, ale wymaga świadomej uwagi w ciągu dnia. Przypominania sobie, by oddychać nosem i głęboko. Pomocne mogą być ćwiczenie uważności oraz proste techniki oddechowe. Jeśli jednak nawyk nieprawidłowego oddychania jest utrwalony lub pojawiają się napięcia mięśniowe, warto skorzystać z pomocy specjalistów – terapeuty oddechowego, laryngologa czy neurologa.

Jowita Wowczak
Jowita Wowczak, archiwum prywatne

Kiedy i jak ćwiczyć techniki oddechowe z dziećmi?

Kiedy najlepiej ćwiczyć techniki oddechowe? Czy są takie momenty w ciągu dnia, które są bardziej sprzyjające?

To zależy od rodzaju oddechu i celu, jaki chcemy osiągnąć. Oddech rakiety, który opisujemy w książce, sprawdza się zarówno rano, gdy mamy jeszcze świeżość i energię, jak i przed snem.

Ważne jest, by najpierw ćwiczyć oddech w neutralnym momencie dnia – kiedy nic trudnego się nie dzieje – tak, aby dziecko (czy dorosły) mogło spokojnie skupić uwagę na wdechu i wydechu. Tylko wtedy, gdy wyćwiczymy kontakt z oddechem w spokoju, będziemy w stanie skorzystać z niego w sytuacjach trudnych czy stresujących.

→ Przeczytaj również: Rodzicielstwo bliskości. Chwilowa moda czy sposób na szczęśliwe dziecko?

Zobacz także
lekarz pediatra bada dziecko w trakcie bilansu zdrowia

Jak zachęcić dzieci do codziennego ćwiczenia oddechu?

Dzieci uczą się przede wszystkim przez przykład. Jeśli widzą, że rodzic potrafi w trudnych emocjonalnie sytuacjach zatrzymać się, wykonać spokojny oddech, one same chętniej będą naśladować te zachowania. Możemy zapraszać dziecko do krótkich, wspólnych sesji, np. 3–5 świadomych oddechów przy stole, w samochodzie czy przed snem. Ważne jest, aby ćwiczenia były krótkie, regularne i częste, a nie długie i rzadkie. Przy ćwiczeniu uważności ważna jest częstotliwość powtarzania momentów zatrzymania.

mama i córka na spacerze ćwiczą świadomy oddech

Uważność w klasie: oddech jako narzędzie równowagi i emocji

Czy ćwiczenia oddechowe znajdują zastosowanie w przedszkolach i szkołach?

Tak, zainteresowanie nimi rośnie bardzo szybko. Coraz więcej nauczycieli i pedagogów włącza ćwiczenia oddechowe do zajęć grupowych i indywidualnych. Dzięki temu zaczynamy dostrzegać, że emocje można regulować nie tylko od strony poznawczej czy werbalnej, ale też poprzez ciało. To wspaniałe, bo uczy dzieci kontaktu ze swoimi emocjami w sposób naturalny i praktyczny.

→ Przeczytaj również: ADHD – objawy i sposoby na ich łagodzenie

Skąd wziął się pomysł na serię książek Kosmos i Kajo?

Chcemy wyposażyć dzieci w umiejętności, które staną się dla nich kompasem w świecie pełnym bodźców – umiejętność zatrzymania się, rozumienia emocji i odnajdywania spokoju. Z tej potrzeby narodziła się nasza seria – oparta na projekcie edukacyjnym obecnym w szkołach i przedszkolach w całej Polsce. Książki te łączą świat dzieci i dorosłych, wspierając rozwój emocjonalny i odporność psychiczną najmłodszych.

Książki kierujemy zarówno do dzieci, jak i dorosłych, ponieważ postawa dorosłego jest w tym kontekście bardzo ważna. Dzieci uczą się, obserwując dorosłych, dlatego ważne jest, aby rodzice i nauczyciele sami mieli kontakt ze swoimi emocjami i potrafili wracać do spokoju w trudnych momentach. Taka autentyczność ułatwia dzieciom naukę świadomego oddechu i regulacji emocji.

Dziękuję za rozmowę.

*Jowita Wowczak – konsultantka ds. redukcji stresu, nauczycielka uważności i medytacji, trenerka. Prowadzi warsztaty oparte o uważność, zarządzanie stresem oraz pracę z ciałem, pomaga dzieciom i dorosłym w rozwijaniu odporności i elastyczności psychicznej. Jest współtwórczynią projektów: „Uważność w edukacji. Kosmos i Kajo” oraz  programu dla dorosłych Moc Ciszy.  Autorka licznych książek na temat uważności.

Jak oceniasz ten tekst?
Dobry
0
No, nie wiem
0
Świetny
0
Uwielbiam
0
Zwariowany
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

(c) 2012-2025 Ekomedia