Integracja sensoryczna (SI). Co to jest?
Z tego artykułu dowiesz się:
Integracja sensoryczna to termin, który w ostatnich latach dość często wybrzmiewa z ust rodziców, pedagogów i psychologów. Definiując go w dużym uproszczeniu, jest to sposób, w jaki nasz mózg porządkuje informacje odbierane przez zmysły. Jakie objawy mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej? I jak wówczas pomóc dziecku?
Integracja sensoryczna (SI). Co to znaczy?
Zmysły pozwalają nam odbierać bodźce ze świata zewnętrznego. Człowiek ma ich osiem. Są to:
- wzrok,
- słuch,
- węch,
- smak,
- dotyk,
- propriocepcja (czucie własnego ciała i ruchu),
- zmysł równowagi,
- interocepcja (czucie somatyczne).
Integrację sensoryczną możemy więc zdefiniować jako prawidłową organizację wrażeń sensorycznych (bodźców) napływających przez receptory. Innymi słowy: kiedy do mózgu docierają określone informacje, ten je rozpoznaje, segreguje i intepretuje, dzięki czemu my możemy odpowiednio zareagować.
I tak było przez wieki, jednak dzisiejszy świat nie jest łaskawy dla naszego układu nerwowego. Na co dzień musi przetwarzać ogromną ilość bodźców dźwiękowych i wizualnych.
Jest przemęczony kolorowymi światłami, miganiem ekranów, hałasem, kakofonią sygnałów, rozmów, muzyki i szumem maszyn. Jednocześnie brak mu ruchu, dotyku i czucia własnego ciała
– piszą Aleksandra Charęzińska i Joanna Szulc w książce “Sensoryczne niemowlę. Kompendium wiedzy o rozwoju dziecka od narodzin do 18. miesiąca życia“.
Nic zatem dziwnego, że dziś o zaburzeniach integracji sensorycznej mówi się tak dużo.
Zaburzenia integracji sensorycznej – objawy
Zaburzenia integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych. Rozpoznaje się je u dzieci w normie intelektualnej, ale może również towarzyszyć takim zaburzeniom jak autyzm czy nadpobudliwość psychoruchowa. Ich nasilenie jest różne, od lekkiego do znacznego.
Czynnikami ryzyka zaburzeń sensorycznych są:
- trudny przebieg ciąży (ciąża mnoga, ciąża podtrzymywana farmakologicznie),
- wcześniactwo,
- niska waga urodzeniowa (poniżej 2400 g),
- niska punktacja w skali Apgar,
- cesarskie cięcie (zwłaszcza planowane, bez rozpoczęcia akcji skurczowej),
- nadmiar lub niedobór w bodźców w środowisku dziecka.
Zaburzenia SI (objawy)
Na wczesne zaburzenia sensoryczne u niemowląt i małych dzieci mogą wskazywać:
- problemy ze snem (np. częste wybudzanie się),
- drażliwość, reagowanie złością,
- unikanie dotyku innych osób, niechęć do przytulania się,
- unikanie zabaw, w których trzeba się pobrudzić, np. malowania farbami,
- niechęć do chodzenia boso,
- uderzanie główką o łóżeczko, ścianę,
- szczypanie, gryzienie,
- potrzeba mocnego dotyku,
- potrzeba bycia w ciągłym ruchu,
- pobudzenie w miejscach zatłoczonych (np. galeriach handlowych),
- duża wrażliwość na światło.
U starszych dzieci mogą pojawić się:
- problemy z nauką pisania i czytania,
- unikanie zabaw z rówieśnikami
- niepokój po pobycie w hipermarkecie
- unikanie ruchu,
- brak zręczności w pracach manualnych.
Warto też mieć świadomość, że zaburzenia integracji sensorycznej u dorosłych wcale nie są niczym niezwykłym. My również możemy nie lubić przebywać w zatłoczonych miejscach, mieć nieustannie napięte mięśnie czy być nadwrażliwi na światło.
Cześć z tych problemów zrzucamy na karb własnych “dziwactw”, ale niekiedy mogą one negatywnie wpływać na poczucie własnej wartości oraz nastrój. Wtedy warto nad nimi pracować.
Tak samo jest w przypadku dzieci. Zaburzenia integracji sensorycznej rozpoznaje się więc dopiero wtedy, gdy sposób reagowania dziecka na bodźce wpływa negatywnie na jego rozwój i codzienne funkcjonowanie, a także utrudnia mu prawidłowe relacje społeczne (np. w żłobku i przedszkolu). Pamiętajmy jednak, że:
(…) każde dziecko przychodzi na świat już z określonymi wrodzonymi predyspozycjami i cechami temperamentu. Maluchy w bardzo różnym stopniu są wrażliwe na odbierane bodźce, różnie je przetwarzają, różną mają odporność na zmęczenie i sposób reagowania w stresujących dla nich sytuacjach
– uspokajają Aleksandra Charęzińska i Joanna Szulc. Nie oznacza to zatem, że każde odstępstwo od normy jest już wskazaniem do diagnozy SI.
Jak diagnozuje się zaburzenia SI?
Diagnoza SI opiera się na wywiadzie z rodzicami, wynikach testów Południowokalifornijskich (SCSIT), które oceniają m.in. planowanie ruchu, równowagę, koordynację wzrokowo-ruchową oraz obserwacji dziecka w czasie jego swobodnej i zaplanowanej aktywności.
Na podstawie otrzymanych wyników terapeuta opracowuje indywidualny plan terapii. Bardzo ważne jest też zaangażowanie rodziców, którzy otrzymują od specjalisty wskazówki, jak pracować z dzieckiem w domu.
Integracja sensoryczna wspierana jest za pośrednictwem „naukowej zabawy”. Dziecko w czasie sesji może bujać się na hamaku czy balansować na kołysce. Chodzi o to, by zainteresować dziecko, dać mu radość, a jednocześnie za pośrednictwem zabawy umożliwić integrację bodźców zmysłowych ośrodkowego układu nerwowego. Cel terapii SI to usprawnienie pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego.
Zaburzenia SI – moda czy rzeczywisty problem?
O zaburzeniach integracji sensorycznej słyszymy coraz częściej, jednak nie dlatego, że to mody kierunek terapeutyczny. Mamy dziś o wiele większą wiedzę na temat rozwoju dzieci niż jeszcze 15-2o lat temu. W nauce znalazło się potwierdzenie tego, że niektóre z problemów, np. nadwrażliwość na hałas czy nerwowość, mogą mieć związek z nieprawidłowym odczytywaniem i klasyfikowaniem bodźców przez nasz mózg.
Wypracowano sposoby pomocy dzieciom z zaburzeniami SI, których stosowanie umożliwi im właściwy rozwój. Pamiętajmy bowiem, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej nie można wyrosnąć.
Jeśli nie zauważymy ich w odpowiednim momencie i nie zaczniemy nad nimi pracować, będą “rosły” razem z dzieckiem. Stąd tak ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe.
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat integracji sensorycznej, sięgnijcie po przywołaną tu książkę Aleksandry Charęzińskiej i Joanny Szulc. “Sensoryczne niemowlę. Kompendium wiedzy o rozwoju dziecka od narodzin do 18. miesiąca życia“, bo o tej publikacji mowa, to książka napisana przystępnym językiem oparta na aktualnej wiedzy i zawodowym doświadczeniu Autorek. Proponują też wspierające zabawy, które pomogą wspierać rozwój sensoryki u małych dzieci.
Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Mamania.