REKLAMA


REKLAMA

Aktualności

O karmieniu piersią w miejscach publicznych bez tabu Akcja społeczna #konieczabawywchowanego uświadamia Polaków

Trwający właśnie Ogólnopolski Tydzień Karmienia Piersią jest dobrą okazją do porozmawiania na temat karmienia piersią w miejscach publicznych. Dla wszystkich niepewnych tego, jak się zachować – zarówno z perspektywy matek karmiących, jak i osób będących w ich pobliżu – powstało „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych dla mam i otoczenia”. Koniec zabawy w chowanego – czas uświadomić sobie, że karmienie piersią w miejscach publicznych to część naszej codzienności!

Nie ma wątpliwości, że karmienie piersią jest jedną z najbardziej naturalnych czynności związanych z opieką nad dzieckiem. Nie wzbudza ono kontrowersji, gdy odbywa się w domowym zaciszu czy w ukryciu. Wątpliwości, niepewność i niemiłe komentarze pojawiają się dopiero, gdy mama chce nakarmić swoje dziecko piersią w miejscu publicznym. Gdzie można to robić, jak sobie radzić z nadgorliwymi obserwatorami, jak zachować się, widząc dziecko ssące kobiecą pierś – to tylko niektóre z kwestii, które zostały poruszone w „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych dla mam i otoczenia”.

Jako społeczeństwo bardzo potrzebujemy vademecum, które pokazywałoby nam, na co możemy sobie pozwolić, jak powinny zachować się karmiące mamy, ale też jak powinni zachować się wszyscy ci, którzy znajdują się w takim momencie dookoła. Dzięki takiemu vademecum mamy szansę zachowywać się wobec siebie taktownie – mówi Adam Jarczyński, partner Polskiej Akademii Protokołu i Etykiety.

Karmić piersią można wszędzie

W ramach kampanii społecznej „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych” pod hasłem #konieczabawywchowanego powstały cztery filmy edukacyjne oraz poradnik uświadamiający Polaków na temat praw kobiet do karmienia piersią w miejscach publicznych. „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych dla mam i otoczenia” stworzono z blogerkami – Hafiją, SuperStyler, Nebule oraz Mamalą – a także specjalistami – psycholog dr hab. Anną Szuster-Kowalewicz, socjolożkami dr hab. Dorotą Hall i dr Magdą Grabowską, antropolożką Dr hab. Magdaleną Radkowską-Walkowicz oraz ekspertem savoir vivre Adamem Jarczyńskim. Informator powstał z myślą nie tylko o mamach karmiących, ale przede wszystkim o ich otoczeniu – społeczeństwie, w którym żyją na co dzień. Vademecum rozwiewa wszelkie wątpliwości, które mogą się pojawić zarówno ze strony kobiety, jak i innych w przypadku karmienia piersią poza domowym zaciszem – w parku, centrum handlowym, restauracji czy kościele.

Jako społeczeństwo potrzebujemy rozmowy na temat karmienia piersią w miejscach publicznych. Pomysły takie jak vademecum czy kodeks dobrych zachowań są świetnym pretekstem do tego, aby zacząć rozmawiać o miejscu kobiety i dziecka w przestrzeni publicznej. Potrzebny jest nam ruch na rzecz oswojenia z karmieniem piersią – vademecum jest okazją, aby coś takiego zaczęło się dziać – dodaje dr hab. Magdalena Radkowska-Walkowicz z Instytu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW.

Przeszkody, które na swej drodze spotykają matki karmiące piersią, zostały dodatkowo zobrazowane w filmach edukacyjnych. Na stronie www.konieczabawywchowanego.pl można znaleźć serię czterech nagrań, w których przedstawione są spotykane przez matki karmiące postawy i problemy społeczne, m.in. wątpliwości związane z dosiadaniem się do innych osób na ławkę w parku w celu nakarmienia potomstwa, wskazówki dotyczące tego, na co nie powinno się patrzeć oraz czego komentować, gdy widzimy dziecko ssące kobiecą pierś oraz czy karmienie piersią w kościele jest czymś odpowiednim.

Jeśli chodzi o szerszą sytuację społeczną, to kanon zachowań może pomóc wzmocnić obecność kobiet i dzieci w sferze publicznej. Pokaże społeczeństwu, w jaki sposób można zintegrować małe dzieci, kobiety, które wykonują funkcje opiekuńcze i pielęgnacyjne ze społeczeństwem – komentuje dr Magdalena Grabowska, socjolożka z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

 

 

O kampanii społecznej „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych”:

 

Inicjatorem i fundatorem kampanii społecznej „Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych” pod hasłem #konieczabawywchowanego jest NutroPharma, właściciel marki Femaltiker,  preparatu, który wspomaga karmienie piersią i którego skuteczność została potwierdzona w badaniu klinicznym.

Patronat honorowy nad akcją społeczną objął Rzecznik Praw Dziecka – Marek Michalak oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.

Partnerami merytorycznymi są: Centrum Nauki o Laktacji im. Anny Oslislo, Fundacja Promocji Karmienia Piersią, Fundacja Bank Mleka Kobiecego, Fundacja Kraina Mlekiem i Miłością Płynąca, Fundacja Rodzić po Ludzku, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Patronem medialnym jest Radio Kolor, M jak Mama, Dobra Mama oraz portal dla rodziców dzidziusiowo.pl.

Partnerami kampanii są Blue City, Sphinx, Centrum Opatrzności Bożej, Vitapil Mama.

Celem kampanii jest budowanie świadomości, że karmienie piersią jest czynnością naturalną, a prawem każdej matki jest nakarmienie piersią swojego dziecka w miejscach publicznych.

Więcej informacji można znaleźć na www.konieczabawywchowanego.pl.

 

 

Kategorie: 

Więcej w tej kategorii

Na Wyspie Młyńskiej stanęła pierwsza ławeczka dla mam karmiących piersią. Znajduje się w pobliżu...

Każde dziecko ma swoje indywidualne potrzeby, które zmieniają się z dnia na dzień. Wątpliwości...

Okazuje się, że karmienie piersią wciąż wywołuje wiele emocji i zaganianie kobiet do karmienia "do...