Jak spędzać aktywnie czas z rodziną? - Mamywsieci.pl
Teraz czytasz...
Jak spędzać aktywnie czas z rodziną?

Planer na Dobry Rok

Jak spędzać aktywnie czas z rodziną?

Wybieranie aktywnych form spędzania wolnego czasu w rodzinnym gronie daje dzieciom nie tylko dodatkową szansę na zapoznanie się z kulturą fizyczną czy turystyką, ale także wzór do naśladowania w przyszłości. Przykład rodziców aktywnie spędzających wolny czas jest najlepszym sposobem zaktywizowania dzieci.

 

Rezultaty rodzinnej aktywności:

 

• Rodzina podnosi sprawność i wydolność fizyczną, a efektem długofalowym jest lepsze zdrowie i wzrost odporności na zachorowania.

• Dzieci zostają przygotowane do uczestnictwa w kulturze fizycznej.

• Zostają rozbudzone i utrwalone więzi emocjonalne między poszczególnymi członkami rodziny.

• Dziecko wychowane w aktywnej rodzinie rozwija u siebie umiejętności takie jak: konsekwencja w dążeniu do celu, umiejętność współpracy z innymi osobami, poszanowanie godności drugiej osoby.

 

Pierwsze kroki do zaktywizowania rodziny:

 

1. Kupuj dziecku zabawki zachęcające do aktywności fizycznej np. skakanki, piłki, latawce, rolki.

 

2. Zadbaj, aby rodzina otrzymała codzienną dawkę ruchu, czyli łącznie ponad 1 godzinę dziennie. To minimum potrzebne dla zachowania dobrej kondycji i zdrowia.

 

3. Zachęcaj dzieci do uprawiania sportu.

 

4. Ogranicz oglądanie telewizji przez całą rodzinę i nie kupuj dziecku telewizora do jego pokoju.

 

5. Jeżeli jest to bezpieczne, to pozwól dziecku chodzić pieszo do szkoły.

 

6. Zamiast windy korzystajcie ze schodów.

 

7. Po obiedzie idźcie na spacer zamiast oglądać TV.

 

8. Ustal zasadę, że w czasie reklam w TV wykonujecie ćwiczenia.

 

 Wygospodarujcie podczas weekendu czas na rodzinny spacer do parku, przejażdżkę na rowerach, wyjście na basen czy piknik w lesie.

 

10. Zapewnij dziecku czas na sen. Dzieci poniżej 5 roku życia potrzebują 11 godzin snu na dobę, dzieci do10 roku życia ok. 10 godzin snu, dzieci powyżej 10 lat około 9 godzin snu.

 

Sen oraz relaks jest również bardzo istotnym elementem zdrowego stylu życia. Dzieci które śpią wystarczająco dużo nie są zagrożone otyłością.

 

 

Formy rodzinnej aktywności ruchowej:

 

Spacery

 

Najpopularniejszą i najbardziej dostępną formą rekreacji ruchowej są spacery. Spacery oraz zabawy na świeżym powietrzu zaspokajają u dzieci głód ruchu, dotleniają je i hartują. Są także wstępem do regularnej aktywności ruchowej. W czasie spaceru również rodzice mają okazję do aktywności fizycznej i zaczerpnięcia świeżego powietrza po całym dniu spędzonym w biurze. Więź stworzona pomiędzy rodzicami a dzieckiem podczas aktywnie spędzanego wolnego czasu ma trwały charakter, przyczynia się do integracji, a także rozwija postawy poznawcze i przełamuje nudę. Zabawa podczas spaceru daje poczucie swobody i stwarza możliwość wyżycia się przez dziecko. Alternatywną tradycyjnego spaceru może być rodzinny wypad na rolkach do skate parku.

 

Gimnastyka poranna

 

Poranna gimnastyka to dobry sposób, aby naładować się dużą dawką energii na cały dzień. Wspólne treningi zbliżają do siebie członków rodziny i są przyjemnym rozpoczęciem dnia, ponieważ ćwiczenia nie wymagają wielkiego wysiłku fizycznego i można je wykonywać przy ulubionej muzyce. Codzienne treningi pomogą wyrobić prozdrowotne nawyki u naszych dzieci i ochronią rodzinę przed zgubną w skutkach otyłością. Taka forma aktywności może być wprowadzana już u dzieci dwuletnich, a młodsze dzieci również chętnie przyłączą się do zabawy. Codzienna aktywność fizyczna jest szczególnie ważna jest dla rodziców, którzy pracują umysłowo i spędzają dużo czasu przed komputerem. Poranną gimnastykę wykonujemy rano, przed śniadaniem. Ma ona znakomity wpływ na dzieci, ponieważ poprawia apetyt oraz samopoczucie, a także pozwala przygotować organizm do działania i racjonalnego dysponowania energią.

 

Sporty

 

Uprawianie sportu przez dziecko wspaniale rozwija jego systematyczność, dyscyplinę i wytrwałość w dążeniu do celu, współodpowiedzialność, a także pomaga radzić sobie z emocjami. Zajęcia sportowe to okazja do wzbogacania doświadczeń, także dla rodziców. Jeżeli jest taka możliwość, to rodzice powinni skorzystać z okazji i razem z dziećmi wziąć udział w zajęciach. We wszystkich dyscyplinach sportowych treningi rozpoczynają się od zabaw ogólnorozwojowych, które kształtują ogólną sprawność fizyczną, zmysł równowagi, koordynację ruchów, a także poczucie bezpieczeństwa dziecka i świadomość, że z ruchu i współzawodnictwa można czerpać radość.

Godne polecenia są rodzinne turnieje: piłki nożnej, siatkowej, koszykowej, tenisa stołowego czy kometki oraz zawody w pływaniu i biegach.

 

Weekendy, urlopy

 

Czas urlopu oraz wolne weekendy są dla rodziny szansą na właściwy wypoczynek gwarantowany przez zmianę otoczenia, nowe wrażenia, ruch, gry i zabawy na świeżym powietrzu oraz kontakt z przyrodą. Rodziny, w których pracujący zawodowo rodzice nie poświęcają wystarczająco dużo czasu własnym dzieciom, szczególnie powinny docenić wyjazdy weekendowe. Różnorodność form pozwala na wybór odpowiedniej do możliwości fizycznych i wiekowych całej rodziny dyscypliny, na przykład: turystyka piesza nizinna, wędrówki górskie, turystyka rowerowa, narciarstwo biegowe. W miarę dorastania dzieci rodzina może zacząć uprawiać turystykę wysokogórską, kajakową, żeglarską, motorowodną i podwodną, windsurfing.

 

ZABAWY I ĆWICZENIA W DOMU

 

Aktywność ruchowa jest szczególnie ważna w okresie jesienno-zimowym, ponieważ brak słońca niekorzystnie wpływa na nasz nastrój, a codzienna dawka ruchu zdecydowanie poprawia samopoczucie. Dzieci potrzebują dużo ruchu w ciągu dnia, a nie zawsze mają szansę bawić się na podwórku. Pamiętajmy, że ruszać można się wszędzie. Domowe rodzinne zabawy także podnoszą sprawność fizycz-ną, uczą współzawodnictwa, ćwiczą refleks i zwinność, a przy okazji dają solidną dawkę śmiechu.

 

ZABAWA Z KINECT XBOX

 

To aktualny hit wśród dzieci i świetna okazja do rodzinnej zabawy. Nie jest to niestety tania rozrywka, ale korzyści są znaczące. Kinect Xbox pozwala bowiem połączyć zdrową aktywność fizyczną z porywającą wirtualną rozrywką na ekranie telewizora. Dzięki specjalnemu czujnikowi system skanuje ciało gracza i przenosi wszystkie jego ruchy w wirtualny świat. Gra w całości polega na poruszaniu własnym ciałem. Można także tańczyć i ćwiczyć fitness na różnych poziomach trudności.

 

ZABAWY TRADYCYJNE

 

TOR PRZESZKÓD Potrzebne: poduszki, stół, skakanka/szalik, hula-hoop, butelki z wodą — dobrze zakręcone.

 

• Z różnych domowych przedmiotów układamy tor przeszkód. Na przykład: pod stołem przechodzimy na czworakach. Poduszki przeskakujemy obunóż. Do hula-hoop wskakujemy na jednej nodze. Po skakance/szaliku przechodzimy jak po linie. Butelki podnosimy kilka razy tak jak hantle.

 

 • Urozmaiceniem tej zabawy będzie dodanie zadań specjalnych. Na trasie kładziemy karteczki z zadaniami do wykonania: np. zrób 7 przy-siadów, zrób pajacyka 7 razy, zrób 5 pompek itd.

 

ZABAWA W CHŁOPKA — W DOMU

 

 Potrzebne: kamyk lub kostka, papierowa taśma malarska (najłatwiej ją usunąć po skończonej zabawie). Zwykle w tę grę gra się na podwórku, gdzie rysuje się wzór kredą na chodniku, ale i w długie zimowe wieczory można całą rodziną zagrać w chłopka. Wzór wyklejamy taśmą na podłodze.

 

 • Uczestnicy zabawy rzucają kamykiem na kolejne pola chłopka — od I do 8. W pierwszej kolejce należy rzucić kamyk na pole nr I . Gracz wskakuje od razu na pole nr 2, omijając pole nr I .

 

• Ustalamy, że każda osoba może rzucić kamykiem trzy razy w każdej kolejce. Jeżeli nie trafi w wymagane pole, traci kolejkę. Po trafieniu kamykiem w dane pole nie wskakujemy na nie, tylko je omijamy. A wracając do startu, podnosimy kamyk z tego pola.

 

• Na pola 4 i 5 oraz 7 i 8 skaczemy jednocześnie obiema nogami (prawa noga na pole po prawej stronie, lewa noga na lewe pole). Gdy wskoczymy na pola 7 i 8, robimy obrót o 180 stopni i wracamy do pola nr I . W drodze powrotnej należy podnieść kamyk. Stajemy przed polem nr I .

 

 • Jeśli gracz nie trafi kamykiem w pole, nadepnie na linię chłopka, przewróci się lub nie podniesie kamyka, traci kolejkę.

 

• Gdy wszyscy uczestnicy gry skończą pierwszą kolejkę, następną skaczą na lewej nodze. Kolejną — znów na prawej nodze. Wygrywa osoba, która jako pierwsza ukończy poprawnie całą kolejkę skoków.

 

ZABAWA „LATAJĄCE PIÓRKA”

 

• Potrzebne: miski, spodki, piórka.

 

• Osoby uczestniczące w grze dzielą się na dwa równe zespoły. Następnie w jednym końcu pokoju ustalamy linię startu. Po przeciwnej stronie pokoju na podłodze stawiamy 2 miski (lub 2 głębokie talerze), po jednej dla każdej drużyny

Zobacz także

 

• Na sygnał startu pierwszy gracz w każdej drużynie wkłada piórko na spodek i zaczyna biec do mety. • Gdy dobiegnie do miski, przekłada do niej piórko.

 

• Następnie wraca biegiem z powrotem do linii startu.

 

• Zawodnik podaje spodek kolejnej osobie, która kładzie swoje piór-ko na nim, biegnie do miski, wkłada do niej piórko itd.

 

• Zwycięża ten zespół, którego wszyscy członkowie włożą swoje piórka do miski i wrócą do linii startu. Uwaga, piórko musi pozostać cały czas na spodku. Jeżeli spadnie, gracz musi się zatrzymać, z powrotem położyć piórko na spodku i dopiero wtedy zacząć biec. Dobra zabawa i dużo śmiechu gwarantowane”

 

LABIRYNT

 

 • Potrzebne: nitka, włóczka, małe dzwoneczki.

 

 • W pokoju robimy pajęczynę z nici: łączymy nicią np. klamki, nogi od stołu i krzeseł, klamki od okien. Nić powinna być napięta.

 

 • Następnie na niciach zawieszamy dzwoneczki.

 

• Zabawa polega na tym, aby przejść z jednego końca pokoju na drugi tak, aby dzwoneczki nie zadzwoniły.

 

WYŚCIG NA GAZETACH

 

• Potrzebne: stare gazety.

 

• Uczestnicy zabawy stają wzdłuż jednej ze ścian pokoju.

 

• Każdy dostaje dwie gazety. Trzeba je położyć na ziemi i stanąć na nich — w taki sposób, żeby każda noga była na osobnym papierze.

 

 • Na hasło START wszyscy starają się jak najszybciej dotrzeć do prze-ciwległej ściany, nie dotykając bezpośrednio ziemi.

 

 • Jeśli ktoś dotknie nogą podłogi — a nie gazety — musi rozpocząć wy-ścig od nowa.

 

• Gra jest bardzo przydatna zwłaszcza przed świętami: wtedy gaze-ty zamieniamy na szmatki i polerujemy wypastowaną podłogę.

 

Autorka : E w a  S t r z a ł k a – R o n o w s k a, Fundacja FIT KID

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak oceniasz ten tekst?
Dobry
0
No, nie wiem
0
Świetny
0
Uwielbiam
0
Zwariowany
0
(c) 2012-2021 Ekomedia   |   wykonanie: BioBRND.pl