„Słowa dają dzieciom moc. Supermoc” – kampania Fundacji Dzieci Niczyje
„Kocham Cię”, „Wierzę w Ciebie”, „Uda Ci się”: słowa, które dają dziecku moc są bardzo proste, ale rodzice czasem o nich zapominają lub trudno im je wypowiadać. Nowa kampania Fundacji Dzieci Niczyje i Agencji Reklamowej Publicis „Słowa dają moc" ma uświadomić rodzicom, jak ważne w wychowywaniu są dobre, pozytywne komunikaty, które przypominają dzieciom o tym, że są kochane, akceptowane, że mają wsparcie w najbliższych.
Najnowsze badania FDN pokazują, że większość Polaków podziela przekonanie, że rodzice powinni chwalić dzieci*. Co ósmy respondent uważa jednak, że trzeba oszczędnie mówić dziecku o tym, że jest kochane. Ciągle najmłodsi częściej słyszą pochwały od mamy, niż od taty. Cieszy wyraźna zmiana pokoleniowa – więcej dobrych słów wypowiadają młode matki i ojcowie, którzy – w porównaniu ze starszymi pokoleniami – częściej słyszeli w dzieciństwie, że są kochani i ważni dla rodziców. By wzmocnić te pozytywne zmiany i uświadomić rodzicom, jak istotne są pozytywne komunikaty w wychowaniu, Fundacja Dzieci Niczyje i Agencja Reklamowa Publicis rozpoczęły kampanię społeczną „Słowa dają moc”. Jej celem jest wskazanie rodzicom jak – za pomocą dobrych słów – mogą wesprzeć dziecko, dać mu moc przezwyciężania trudności i wiarę we własne możliwości.
– Rodzice często obawiają się, że chwaląc dziecko, wychowają je na zarozumiałe i egoistyczne. Oszczędnie używają słów wyrażających miłość, wsparcie i docenienie, by nie „rozpuścić” swojego potomstwa. Tymczasem, te proste zwroty padające z ust rodziców – „kocham Cię”, „wierzę w Ciebie” czy „uda Ci się”, sprawiają, że młody człowiek jest radosny, potrafi sięgać do gwiazd i podnosić się po upadkach – mówi Maria Keller-Hamela, psycholog z Fundacji Dzieci Niczyje. – Dziecko, które często słyszy pozytywne komunikaty, wyrośnie na silnego człowieka z wysokim poczuciem własnej wartości. Te dobre słowa zostaną w nim na całe życie i będą mieć wpływ na to, jak będzie funkcjonować w pracy, związkach i życiu rodzinnym – dodaje.
W ramach kampanii „Słowa dają moc” powstały przekazy medialne oraz materiały edukacyjne skierowane do rodziców. Ważnym elementem akcji jest także strona www.słowadająmoc.fdn.pl, na której można znaleźć artykuły i porady dotyczące pozytywnej komunikacji w wychowaniu. W ramach działań Fundacja zaprosiła do współpracy także blogerów rodzinnych.
Organizatorami akcji są Fundacja Dzieci Niczyje i Agencja Reklamowa Publicis. Kampania potrwa do końca września 2013r.
*Badanie Pochwały i okazywanie uczuć dzieciom, zrealizowane przez Millward Brown na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje w maju 2013 na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej próba mieszkańców Polski w wieku 18-75 lat ( N=1002, w tym rodzice N=282), za pomocą wywiadów telefonicznych w ramach sondażu CATIBUS.
Warszawa, 2 września 2013 r.
Mimo, iż kampania już dobiega końca, nie zapominajmy chwalić swoich dzieci na każdym kroku, nawet za "małe rzeczy", wspierać je, dawać im poczucie bezpieczeństwa i tym samym wzmacniać pozytywne relacje.