Rusza ogólnopolski program Strefa Karmienia Piersią
17/05/2012
0
Udostępnienia
Ogólnopolski program Strefa Karmienia Piersią, którego celem jest zidentyfikowanie i promocja miejsc przyjaznych mamom karmiącym oraz popularyzacja karmienia piersią rusza 16 maja 2012 roku. Dzięki niemu mamy będą mogły w łatwy sposób dowiedzieć się, w jakich instytucjach publicznych, kulturalnych, lokalach usługowych, punktach gastronomicznych i innych organizacjach mogą swobodnie i wygodnie nakarmić dziecko piersią. Każda instytucja, która przystąpi do programu otrzyma ułatwiającą identyfikację naklejkę z logotypem Strefy Karmienia Piersią, a jej dane zostaną umieszczone na mapie na stronie www.strefakarmieniapiersia.pl.
Do programu może przystąpić każda firma prywatna i instytucja publiczna (np. restauracja, sklep, salon fryzjerski, urząd, biblioteka, muzeum), w której karmiące piersią matki są mile widziane oraz – jeśli pozwalają na to warunki lokalowe, która zapewnia intymne miejsce do karmienia piersią: wygodne krzesło, fotel lub osobny pokój specjalnie do tego przeznaczony.
„Do udziału w Strefie Karmienia Piersią firma może zgłosić się sama, wypełniając formularz umieszczony na stronie programu” – mówi Magdalena Ramos-Smul, wiceprezeska Fundacji Mleko Mamy, organizatora programu. „Może zostać również nominowana przez mamy. Zachęcamy je do aktywnego włączenia się w naszą akcję i zgłaszania nam propozycji przyjaznych karmieniu piersią miejsc oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami, co przyczyni się do budowania bazy instytucji” – dodaje.
Program, który jest projektem długoterminowym, daje szansę na to, że przedstawiciele coraz większej liczby instytucji zaczną zauważać, że wśród ich klientów znajdują się mamy karmiące. Dzięki temu kobiety będą mogły kontynuować aktywny tryb życia, a ich dzieci otrzymywać, niezależnie od miejsca przebywania, najlepiej dopasowany do swoich potrzeb pokarm – mleko mamy.
Chociaż mleko matki jest najwłaściwszym pożywieniem dla dzieci i niemowląt (Światowa Organizacja Zdrowia zaleca wyłączne karmienie piersią do ukończenia 6 miesiąca życia oraz kontynuowanie karmienia do 2 roku życia dziecka), przynosi szereg korzyści zdrowotnych i emocjonalnych zarówno dla dziecka jak i mamy, w Polsce wiele kobiet przestaje karmić piersią w już pierwszych 3 miesiącach po narodzinach. Z badań realizowanych przez lek med. Urszulę Bernatowicz–Łojko w województwie kujawsko-pomorskim wynika, że choć po porodzie 86% niemowląt jest karmionych wyłącznie mlekiem mamy, w czwartym miesiącu odsetek ten spada do 31%, a w szóstym miesiącu do 14%. Co więcej, w ciągu ostatnich 15 lat procent dzieci karmionych wyłącznie piersią zmniejszył się znacznie: o ponad jedną trzecią w 4 miesiącu życia niemowląt i o połowę w szóstym miesiącu, w porównaniu do danych z 1997 roku.
Część mam przestaje karmić między innymi z braku społecznego wsparcia i akceptacji, czują się niekomfortowo karmiąc dziecko piersią w miejscach publicznych. Świadomość istnienia przyjaznych instytucji przyczyni się do zwiększania pewności siebie kobiet i wspierania karmienia piersią, a tym samym do budowania zdrowszego społeczeństwa. „Widzę jak wiele w udanym karmieniu piersią zależy nie tylko od determinacji mamy, ale też od wsparcia, które dostaje i dostępu do rzetelnej informacji. Jednym z elementów tego wsparcia jest akceptacja obecności karmiących mam w przestrzeni publicznej” – stwierdza Agnieszka Stein, psycholog dziecięcy, autorka książki „Dziecko z bliska”.
Do karmienia piersią, również publicznego, zachęca ambasadorka Strefy, piosenkarka i ekomama Reni Jusis: „Nie ma lepszego sposobu na wzmacnianie odporności malucha niż mleko mamy” – mówi. Karmienie piersią pozwala mi także na budowanie naturalnej i niepowtarzalnej więzi z dzieckiem.
Pomysł na stworzenie kampanii pojawił się w wyniku zorganizowanego w kwietniu 2011 roku przez Fundację Mleko Mamy konkursu na najciekawsze zdjęcie przedstawiające karmienie piersią. Dziesięć zwycięskich fotografii pokazywało piękno i bliskość płynącą z karmienia piersią. Odrzucenie przez Galerię Pociąg do Sztuki wystawy pokonkursowej, uzasadnione obraźliwym i szokującym charakterem zdjęć, wywołało dyskusję na temat tego sposobu karmienia niemowląt. W odpowiedzi mamy zorganizowały flashmob, polegający na publicznym karmieniu w warszawskim metrze. „Postanowiliśmy wykorzystać energię i zaangażowanie kobiet i zaprosić je do wspólnego działania” – mówi Magdalena Ramos-Smul. „Wierzymy, że zaowocuje to zwiększaniem świadomości potrzeb mam karmiących oraz rosnącą akceptacją dla publicznego karmienia piersią”.
Strefę Karmienia Piersią wspierają Fundacja MaMa, Fundacja Bank Mleka Kobiecego oraz Medela. Program został objęty patronatem medialnym przez portale Dzieci są Ważne, Skarby Dzieci, Baby Radio oraz warszawski miesięcznik dla rodziców Czas Dzieci. Ambasadorkami Strefy są Reni Jusis, aktorka Dominika Łakomska i Agnieszka Stein.
Szczegółowe informacje o programie, formularze zgłoszeniowe dla mam i instytucji oraz opis zasad udziału są dostępne na stronie www.strefakarmieniapiersia.pl.
Jak dołączyć?
Aby zgłosić się do programu należy pobrać zgłoszenie ze strony www.strefakarmieniapiersia.pl
i wysłać je na adres m.goska@mlekomamy.pl.
Fundacja Mleko Mamy
Do programu może przystąpić każda firma prywatna i instytucja publiczna (np. restauracja, sklep, salon fryzjerski, urząd, biblioteka, muzeum), w której karmiące piersią matki są mile widziane oraz – jeśli pozwalają na to warunki lokalowe, która zapewnia intymne miejsce do karmienia piersią: wygodne krzesło, fotel lub osobny pokój specjalnie do tego przeznaczony.
„Do udziału w Strefie Karmienia Piersią firma może zgłosić się sama, wypełniając formularz umieszczony na stronie programu” – mówi Magdalena Ramos-Smul, wiceprezeska Fundacji Mleko Mamy, organizatora programu. „Może zostać również nominowana przez mamy. Zachęcamy je do aktywnego włączenia się w naszą akcję i zgłaszania nam propozycji przyjaznych karmieniu piersią miejsc oraz dzielenia się swoimi doświadczeniami, co przyczyni się do budowania bazy instytucji” – dodaje.
Program, który jest projektem długoterminowym, daje szansę na to, że przedstawiciele coraz większej liczby instytucji zaczną zauważać, że wśród ich klientów znajdują się mamy karmiące. Dzięki temu kobiety będą mogły kontynuować aktywny tryb życia, a ich dzieci otrzymywać, niezależnie od miejsca przebywania, najlepiej dopasowany do swoich potrzeb pokarm – mleko mamy.
Chociaż mleko matki jest najwłaściwszym pożywieniem dla dzieci i niemowląt (Światowa Organizacja Zdrowia zaleca wyłączne karmienie piersią do ukończenia 6 miesiąca życia oraz kontynuowanie karmienia do 2 roku życia dziecka), przynosi szereg korzyści zdrowotnych i emocjonalnych zarówno dla dziecka jak i mamy, w Polsce wiele kobiet przestaje karmić piersią w już pierwszych 3 miesiącach po narodzinach. Z badań realizowanych przez lek med. Urszulę Bernatowicz–Łojko w województwie kujawsko-pomorskim wynika, że choć po porodzie 86% niemowląt jest karmionych wyłącznie mlekiem mamy, w czwartym miesiącu odsetek ten spada do 31%, a w szóstym miesiącu do 14%. Co więcej, w ciągu ostatnich 15 lat procent dzieci karmionych wyłącznie piersią zmniejszył się znacznie: o ponad jedną trzecią w 4 miesiącu życia niemowląt i o połowę w szóstym miesiącu, w porównaniu do danych z 1997 roku.
Część mam przestaje karmić między innymi z braku społecznego wsparcia i akceptacji, czują się niekomfortowo karmiąc dziecko piersią w miejscach publicznych. Świadomość istnienia przyjaznych instytucji przyczyni się do zwiększania pewności siebie kobiet i wspierania karmienia piersią, a tym samym do budowania zdrowszego społeczeństwa. „Widzę jak wiele w udanym karmieniu piersią zależy nie tylko od determinacji mamy, ale też od wsparcia, które dostaje i dostępu do rzetelnej informacji. Jednym z elementów tego wsparcia jest akceptacja obecności karmiących mam w przestrzeni publicznej” – stwierdza Agnieszka Stein, psycholog dziecięcy, autorka książki „Dziecko z bliska”.
Do karmienia piersią, również publicznego, zachęca ambasadorka Strefy, piosenkarka i ekomama Reni Jusis: „Nie ma lepszego sposobu na wzmacnianie odporności malucha niż mleko mamy” – mówi. Karmienie piersią pozwala mi także na budowanie naturalnej i niepowtarzalnej więzi z dzieckiem.
Pomysł na stworzenie kampanii pojawił się w wyniku zorganizowanego w kwietniu 2011 roku przez Fundację Mleko Mamy konkursu na najciekawsze zdjęcie przedstawiające karmienie piersią. Dziesięć zwycięskich fotografii pokazywało piękno i bliskość płynącą z karmienia piersią. Odrzucenie przez Galerię Pociąg do Sztuki wystawy pokonkursowej, uzasadnione obraźliwym i szokującym charakterem zdjęć, wywołało dyskusję na temat tego sposobu karmienia niemowląt. W odpowiedzi mamy zorganizowały flashmob, polegający na publicznym karmieniu w warszawskim metrze. „Postanowiliśmy wykorzystać energię i zaangażowanie kobiet i zaprosić je do wspólnego działania” – mówi Magdalena Ramos-Smul. „Wierzymy, że zaowocuje to zwiększaniem świadomości potrzeb mam karmiących oraz rosnącą akceptacją dla publicznego karmienia piersią”.
Strefę Karmienia Piersią wspierają Fundacja MaMa, Fundacja Bank Mleka Kobiecego oraz Medela. Program został objęty patronatem medialnym przez portale Dzieci są Ważne, Skarby Dzieci, Baby Radio oraz warszawski miesięcznik dla rodziców Czas Dzieci. Ambasadorkami Strefy są Reni Jusis, aktorka Dominika Łakomska i Agnieszka Stein.
Szczegółowe informacje o programie, formularze zgłoszeniowe dla mam i instytucji oraz opis zasad udziału są dostępne na stronie www.strefakarmieniapiersia.pl.
Jak dołączyć?
Aby zgłosić się do programu należy pobrać zgłoszenie ze strony www.strefakarmieniapiersia.pl
i wysłać je na adres m.goska@mlekomamy.pl.
Fundacja Mleko Mamy
Jak oceniasz ten tekst?
Dobry
0
No, nie wiem
0
Świetny
0
Uwielbiam
0
Zwariowany
0