Kompleksowa edukacja muzyczna dla kobiet w ciąży i małych dzieci - czyli o nowym projekcie UKW, Polskiego Towarzystwa Edwina E. Gordona oraz Fundacji KreatywneJ Edukacji. - Mamywsieci.pl

Kompleksowa edukacja muzyczna dla kobiet w ciąży i małych dzieci – czyli o nowym projekcie UKW, Polskiego Towarzystwa Edwina E. Gordona oraz Fundacji KreatywneJ Edukacji.

Dziecko słyszy w ciele matki, jego słuch jest jednym z najwcześniej wykształconych zmysłów. Dzięki temu, że kobieta w ciąży tańczy, kształtuje się u dziecka poczucie rytmu. Nasze działania dla kobiet w ciąży mają naturę edukacyjną, ale pomimo iż ciąża jest stanem fizjologicznym często traktowana jest w Polsce jako przejściowa choroba i powierzana wyłącznie personelowi medycznemu…

Projekt edukacyjno-badawczy „Kompleksowa Edukacja Muzyczna Poza Formalnym Kształceniem” w ramach partnerstwa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Polskiego Towarzystwa Edwina E. Gordona oraz Fundacji Kreatywne Edukacji.

W programie:

zajęcia muzyczne, z elementami relaksacji dla kobiet w ciąży (terminy spotkań ustalane indywidualnie)

zajęcia umuzykalniające dla niemowląt do 1 roku życia (spotkania cotygodniowe)

zajęcia umuzykalniające dla dzieci od 1 do 3 roku życia (spotkania cotygodniowe)

zajęcia umuzykalniające dla dzieci od 4 do 6 roku życia (spotkania cotygodniowe)

zajęcia z grupowej nauki gry na instrumentach smyczkowych (grupy dzieci i dorosłych, spotkania cotygodniowe)

zajęcia z grupowej nauki gry na instrumentach dętych (grupy dzieci i dorosłych, spotkania cotygodniowe)

zajęcia z grupowej nauki gry na instrumentach klawiszowych (grupy dzieci i dorosłych, spotkania cotygodniowe)

zajęcia umuzykalniające dla osób z dysfunkcjami komunikacyjnymi (grupy dzieci i dorosłych, spotkania cotygodniowe).

Nabór rozpoczyna się już w kwietniu 2013. Do końca czerwca proponujemy udział w zajęciach na specjalnych zasadach. Dla instrumentalistów oferujemy wypożyczenie instrumentów. Do projektu zaprosiliśmy najlepszych specjalistów: edukatorów i instrumentalistów w zakresie wdrażania Teorii Gordona.

Zajęcia odbywać się będą w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. W działania uczestniczą w charakterze asystentów studenci kierunków pedagogiczno-muzycznych UKW.

Więcej informacji na temat Teorii uczenia się muzyki prof. Edwina E. Gordona znajdziecie na stronach: www.fundacjakreatywnejedukacji.org oraz www.pteeg.org oraz w poniższym artykule.

Wśród osób zaangażowanych w projekt są jednakże również muzykoterapeuci, którzy wykorzystują muzykę w celach przywrócenia równowagi psychicznej i fizycznej. Najważaniejszym celem niniejszego projektu jest umożliwienie nawiązania bliższych relacji między rodzicami a dziećmi przebywających w łonie matki, jak i tych którzy je opuścili. Naukowcy twierdzą, że podczas ciąży ciało matki stanowi dla płodu wdźwięczny wszechświat. W łonie matki dźwięki zarówno docierające z wewnątrz, jak i zewnętrzne opływają dziecko. Najważniejszym jest tutaj głos matki – jak mówi doktor Fijałkowski w ostatnich 3 miesiącach ciąży „monolog”matki zamienia się w „dialog”: dziecko zaczyna słyszeć głos matki i reagować na bodźce przekazywane przez zmysł równowagi. Podobnie i w okresie niemowlęcym najskuteczniej można uciszyć dziecko przez łagodne, macierzyńskie przemawianie do niego. W książce „Dar narodzin” doktora Fijałkowskiego w program autorskiej szkoły rodzenia włącza autor:

– Przytaczanie przykładów oddziaływania uspokajania w przypadku nadpobudliwości ruchowej dziecka przez kładzenie ręki na brzuchu, przez wyciszanie atmosfery domowej i rodzinnej, a wreszcie przez muzykę i śpiew.

– Omawianie zasad muzykoterapii płodowej i niemowlęcej z podaniem reperturu utworów najlepiej przyswajalnych przez dziecko, z uwagi na udział instrumentów o niskiej częstotliwości drgań (np. fagot).

Zobacz także

W artykułach muzyków, którzy prowadzą projekty dla kobiet w ciąży czytamy: dźwięk charakteryzuje prenatalny związek i konstruuje pierwsze mosty uczuciowe pomiędzy matką i dzieckiem. Język dziecka po urodzeniu posiada oczywistą muzyczną charakterystykę. Dziecko otrzymuje muzycznę i językową akulturację od około 12 tygodnia ciąży. Przyjemna dla matki muzyka działa w tożsamy sposób na dobrostan dziecka poprzez uruchamiane w organiźmie matki endorfiny. Dobroczynny wpływ ma również śpiew uruchamiający przeponę i dotleniający ciało matki i dziecka, a także wykorzystywany podczas porodu muzykoterapeutycznie obniżany próg bólu. Nowonarodzone dziecko zdaje się okazywać rozpoznanie muzycznych fraz usłyszanych w siódmym miesiącu ciąży, co można wykorzystać przy uspokajaniu dzieci.

W ramach naszego kompleksowego projektu staramy się uczyć muzyki poprzez zajęcia umuzykalniające skierowane do dzieci w wieku 0-3 lat i kobiet w ciąży. Poza warsztatami tworzymy specjalne koncerty gordonowskie, podobne do zajęć, ale uatrakcyjnione przez udział instrumentów, na które przychodzi też starsze rodzeństwo. Formuła, na której opierają się "Rodzinne zabawy muzyczne" realizowane raz w miesiącu w Pałacu Ostromecko, jest bardzo interaktywna. W kameralnym gronie mamy możliwość dotarcia praktycznie do większości dzieci. Interakcja polega na podstawowym słownictwie muzycznym, tak zwanych motywach tonalnych i rytmicznych. Sami jesteśmy muzykami improwizującymi, zapraszamy głównie artystów specjalizujących się w jazzie. Największy kontakt jest z naszej strony – podchodzimy do rodziców i dzieci, zapraszając ich do konwersacji muzycznej. Dzieci wtedy "audiują", czyli patrzą na nas z otwartymi buziami, gdyż jest to dla nich coś nowego. Wydobywamy z nich wtedy proste komunikaty muzyczne. Proponujemy też rozbudowany słownik muzyczny, taki, by dzieci mogły się wypowiadać. Pomiędzy takimi interakcjami śpiewamy repertuar od klasyki, przez muzykę współczesną, po muzykę z kręgów azjatyckich. Zapraszamy na muzyczną wędrówkę, czerpiąc z tej muzyki to, co najlepsze, dobierając odpowiednich instrumentalistów. W przerywnikach pracujemy także na rytmie – wtedy wykorzystujemy nasze ciało i staramy się wspólnie tańczyć. W ciągu 45 minut dzieci i rodzice nie tylko siedzą na wykładzinie, ale też dużo się ruszają. Wszyscy dzięki temu są bardzo zaangażowani.

Zajęcia umuzykalniające dla kobiet w ciąży są specyficzne ze względu na skoncentrowanie się na relacjach między partnerami – rodzicami, a dzieckiem, którego doznania są jeszcze bardzo zależne od rodziców. Prezentowana muzyka, w którą włączają się rodzice jest nieco spokojniejsza ze względu na potrzeby i możliwości mamy. Warsztaty, w których biorą udział niemowlęta i starsze dzieci są przede wszystkim skoncentrowane na najmłodszych – rodzice śpiewają, poruszają się i rytmizują dla dzieci.

Dla starszych: uczniów, studentów i wiecznych studentów mamy wyjątkową ofertę zajęć gry na instrumencie, ale w grupie. Jest to formuła również wynikająca z teorii profesora, ale również z założenia, że muzyka jest formą socjalizacji (wystarczy sięgnąć chociażby do efektów działań rządu z Wenezueli) oraz doskonalenia harmonicznego i kształcenia w kierunku posiadania umiejętności improwizacji. Ta ostatnia wymaga wsparcia przynajmniej 4 instrumentalistów. Aby wspomóc naszych studentów współpracujemy z wypożyczalniami instrumentów. Nasza kadra to muzycy koncertujący, którzy potrafią improwizować – osoby pełne pasji i mądrości pedagogicznej.

Cel naszego projektu to wyposażenie słuchaczy w umiejętność audiacji – rozumienia muzyki, ale także docenienia jej piękna poprzez tworzenie i improwizowanie. Tak jak każda ze sztuk, tak i muzyka jest bardzo wymagająca. Bez edukacji i przygotowania nasz odbiór muzyki zubożeje albo wręcz w ogóle będzie dla nas niezrozumiały. Muzyka jest o tyle wszechobecna, że słyszymy ją na każdym kroku. Kiedy biernie słuchamy radia, tworzy się taka sieczka, której nie rejestrujemy. Stąd nasze działania nastawione są na pozytywne i pożądane praktyki, zapomniane przez nas w codziennym, zabieganym życiu. Chodzi o wspólne śpiewanie kolęd czy śpiewanie podczas uroczystości rodzinnych albo coraz rzadziej spotykany wspólny śpiew w kościele. Do tego właśnie zachęcamy rodziny. Spędzanie czasu na wspólnym muzykowaniu cementuje przecież całą rodzinę. Dziecko oswojone od małego z muzyką trafi później z pewnością do filharmonii, opery czy innej instytucji kultury. Od praktyki obecnej w szkołach muzycznych wyróżnia nas jednak to, że oprócz wykonywania muzyki z nut, odtwarzania i słuchania zachęcamy również do jej tworzenia. Dzieci świetnie improwizują muzykę. Już roczne dziecko potrafi tworzyć proste melodie. Moja sześcioletnia córka komponuje, gra na pianinie, tworząc własne melodie. Właśnie do takiej twórczej formy zachęcamy. Mówimy do dzieci, komunikując się językiem muzycznym. Staje się to czynnością naturalną. Nie tylko odtwarzamy gotowe melodie i "rytmiczanki". Właśnie dzięki temu otrzymujemy owoc w postaci naturalnej zdolności tworzenia na etapie późniejszej edukacji.

Kim jest autorka tego artykułu? – Jolanta Gawryłkiewicz – Mam dwójkę dzieci. Kiedy po raz pierwszy byłam w ciąży w 2006 roku i tworzyłam naszą fundację, na seminarium do Bydgoszczy przyjechał akurat profesor Gordon i spytał mnie, jak pracuję z dzieckiem. Okazało się, że to, co mówią psychologowie muzyki, jest bardzo istotne. Dziecko słyszy w ciele matki, jego słuch jest jednym z najwcześniej wykształconych zmysłów. Dzięki temu, że kobieta w ciąży tańczy, kształtuje się u dziecka poczucie rytmu. Proste kołysanie się w ciąży jest formą, którą wykorzystujemy do tego, by kołysać dziecko już po jego narodzinach. Stworzyłam dwie publikacje, które służą edukatorom rozpowszechniającym teorię gordonowską: „Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka” Kraków 2010. Wyd. Impuls oraz „Wstęp do improwizacji” Kraków 2011. Prowadzę koncerty, warsztaty i zarządzam projektami edukacyjnymi.

Autor Teorii uczenia się muzyki Profesor Edwin Elias Gordon (profesor w stanie spoczynku na University of South Carolina w stanie Columbia) – muzyk jazzowy, pedagog, psycholog muzyki. Jest znanym badaczem, autorem licznych publikacji, testów uzdolnień muzycznych i książek, redaktorem wydań zbiorowych. Od 1979 r. do 1995 r. był związany z Katedrą Badań Muzyczno-Edukacyjnych im. Carla E. Seashore'a na uniwersytecie Temple w Filadelfii. Uzyskał tam wiele prestiżowych nagród. Koncepcja prof. E.E. Gordona, poparta badaniami empirycznymi, spotkała się z dużym zainteresowaniem specjalistów na całym świecie. Jest nowatorską, pionierską propozycją rozwiązań praktycznych dla edukacji muzycznej.

 

Jak oceniasz ten tekst?
Dobry
0
No, nie wiem
0
Świetny
1
Uwielbiam
0
Zwariowany
0
(c) 2012-2023 Ekomedia   |   wykonanie: BioBRND.pl